E-INVESTIGACIÓN
e-Research in the Social Sciences
Research Supported by
Clacso
The paradigm of e-Science or Science 2.0 is currently transforming dynamics and tools of scientific research in all fields of knowledge, increasing the possibilities of researchers and allowing them to reach and discover new objects of study. Specifically e-Research refers to the advance and intensive use of Information and Communication Technologies (ICT) to produce, manage and share scientific data in a geographically distributed context of collaboration (e.g. Grid Platforms). The goal of this research is to know, understand and promote the use and implementation of e-Research in the field Social Sciences.
Current Projects:
- e-Research in the Social Sciences in Latin America and the Caribbean (Spanish)
- e-Research in the International Community of Media and Communication Researchers (English) Previous Research:
- e-Research in the Media and Communication Studies in Ibero-America (Spanish)
e-Research in the Social Sciences in Latin America and the Caribbean (Spanish)
El objeto de esta propuesta es diagnosticar el estado de la e-Investigación en el campo de las ciencias sociales en América Latina y el Caribe, a través de la ejecución de una encuesta dirigida a investigadores sociales de instituciones vinculadas a Clacso. La encuesta intentará dar respuesta a las siguientes preguntas: ¿se están adaptando las ciencias sociales a las nuevas dinámicas de la e-Investigación?, ¿cuál es la actitud de los investigadores sociales ante la e-Investigación?, ¿cómo están cambiando las e-Herramientas, las prácticas y las dinámicas de estas comunidades científicas? La propuesta tiene una duración de 12 meses y sus principales resultados vendrán dados por la redacción de un artículo de investigación en una revista del JCR, la asistencia a un congreso para compartir los resultados y la creación de un blog para socializar los avances y visibilizar el proyecto.
OBJETIVOS GENERALES Y ESPECÍFICOS
O.G. Diagnosticar el estado de la e-Investigación en el campo de las ciencias sociales en América Latina y el Caribe
O.E. 1 -Conocer las dinámicas y prácticas científicas basadas en las TIC de los investigadores sociales de América Latina y el Caribe
O.E. 2 Analizar las formas de colaboración científica soportadas en plataformas TIC entre los investigadores
O.E. 3 Describir el conocimiento y uso de las e-Herramientas de investigación por parte de los investigadores
METODOLOGIA
Con el fin de conocer el estado actual de la e-Investigación en ciencias sociales en América Latina y el Caribe, se realizará un estudio de tipo descriptivo, bajo un diseño no experimental. Para la recogida de datos se diseñará una encuesta en línea dirigida a investigadores sociales de la región. Entre los temas expuestos a los académicos están sus percepciones sobre los beneficios de las TIC a la tarea científica, el tipo de e-Herramientas y plataformas utilizadas, el acceso a recursos digitales avanzados, los hábitos de trabajo colaborativo y las vías para compartir el conocimiento generado.
En noviembre de 2012 se diseñó el instrumento de la encuesta y se hicieron las respectivas pruebas de validez y fiabilidad. En diciembre de 2012 se realizó una prueba piloto de la encuesta. Una vez revisado y ajustado el instrumento, en versiones español y portugués, se procedió a distribuir la encuesta entre varias redes especializadas durante los meses de marzo y abril de 2013, procurando garantizar la participación de todos los países de América Latina y el Caribe. Para lo anterior, se utilizaron los listados de Facultades, Divisiones y Centros de Investigación afiliados a CLACSO.
Principales resultados esperados
01 Artículo de Investigación en una Revista del JCR
01 Asistencia a un Congreso para compartir los resultados
01 Web del proyecto para socializar los avances y visibilizar la propuesta
Publicaciones relacionadas
-Arcila, C. y Said, E. (2012). Retos de la e-Investigación en Ciencias Sociales y Humanas. e-Colabora "Revista de ciencia, educación, innovación y cultura apoyadas por redes de tecnología avanzada", 2 (4).
-Briceño, Y., Arcila, C. y Said, E. (2012). Colaboración y comunicación científica en la comunidad latinoamericana de físicos de altas energías. e-Colabora "Revista de ciencia, educación, innovación y cultura apoyadas por redes de tecnología avanzada", 2 (4).
-Said, E., Arcila, C. y Núñez, L. (2012). La promoción de la e-Investigación en Colombia. El caso del Centro Virtual de Estudios en Altas Energías (CEVALE2). e-Colabora "Revista de ciencia, educación, innovación y cultura apoyadas por redes de tecnología avanzada", 2 (3).
Ponencias relacionadas
-2011. Catédra de e-Investigación. Universidad Industrial de Santander (UIS). Bucaramanga, Colombia. 27 de mayo. Expositor de la conferencia "e-Investigación desde las ciencias sociales".
-2011. XIV Cátedra Europa de la Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia. 28 de marzo al 01 de Abril. Expositor de la Conferencia "Colaboración y comunicación científica en la sociedad de redes: ¿cómo medirlas?".
Participantes:
-Carlos Arcila Calderón (IP). Universidad del Norte (Colombia)
-Mabel Calderín C. (Colaboradora). Universidad Católica Andrés Bello (Venezuela)
e-Research in the International Community of Media and Communication Researchers
(English)
This project wants to know and understand the use and implementation of the e-Research in the international Community of Communication and Media researchers.
Nowadays, Communication Research includes a large number of methods, from qualitative to quantitative, but in both cases a big amount of data must be collected, recorded and analyzed. If we think that Media has been the main target of Communication Research, we may imagine the scale of data that can be produced and how much collaboration is necessary to deal with it. At least in Latin America, Spain and Portugal, many researchers in this area have incorporated basic e-tools (e.g. e-mail, commercial videoconference, office and statistical software, and social networks), but advanced technologies to process huge amount of data (e.g. Grid, simulation software and Internet2) are still far away from them (Arcila, Piñuel & Calderín 2013).
Even when few experiences have been reported, some specific progress has been done in USA and Great Britain (both countries have specialized organizations to promote e-Social Science: National Science Foundation office of Cyberinfrastructure & National Centre for e-Social Science). One of these efforts is the MiMeG Project (MixedMediaGrid), finished in 2008 and based at the University of Bristol and King's College London. This program aimed to generate tools and techniques for social scientists to analyze audio-visual qualitative data and related materials collaboratively. Another program to integrate media management to Grid platforms is the proposal of Perrott, Harmer & Levis (2008) to create a network-center infrastructure for the British Broadcasting Corporation (BBC).
The explosion of new media and the still impressive effect of traditional media in society are two good reasons to think that e-Research is necessary to this field of knowledge. Literature argues that the use of ICT has serious implications in the quality and value of Research (Borgman 2007). For example, Liao (2010) has confirmed that high intensity in collaboration results in higher research quality (number of citations, impact factor, size of research awards, etc). This study only takes one dimension of e-Research (intensive collaboration) and one dimension of quality (scientometrics), but is a good sample of how new practices and tools are re-shaping the research activity. Other indicators of quality (like researcher's perception) may be included as part of new studies to confirm the importance of e-Research.
In any case, an overview to e-Research in Media and Communication Studies indicates that is a very young arena where a lot of investment is needed to achieve the levels of other disciplines that has traditionally had an intensive use of ICT, like Physics.
Objectives
Main Objective:
MO. To know and understand the use and implementation of the e-Research in Communication and Media Studies
Specific Objectives:
SO1 -To know the attitudes toward e-Research of the Communication and Media Researchers
SO2 -To explore the use and implementation of e-Research in Media an Communication Studies in the international context
Activities
A.1.- International Online Survey in order to explore the current situation of e-Research in Media an Communication Studies
A.1.1 Design of the survey and implementation of a pilot survey
A.1.2 Implementation and promotion of the survey
A.1.3 Processing data and writing a paper
This first activity is conceived to achieve SO1 (To know the attitudes toward e-Research of the Communication and Media Researchers) and SO2 (To explore the use and implementation of e-Research in Media and Communication Studies in the international context). The online survey will allow the participants to have an overview of the phenomenon (attitudes, e-tools and dynamics), which will allow the execution of A.2 and A.3.
The design (A.1.1), implementation (A.1.2) and processing (A.1.3) of the Survey will be in charge of Universidad del Norte (Colombia), under the supervision of Dr. Carlos Arcila Calderón, and with the help and articulation of Mabel Calderín (UCAB, Venezuela), José Luis Piñuel Raigada (UCM, Spain) and Ignacio Aguaded (U. Huelva, Spain). The findings will be presented in one international congress and in one JCR Journal.
Participants:
-Carlos Arcila Calderón (PI). Universidad del Norte (Colombia)
-Mabel Calderín C. Universidad Católica Andrés Bello (Venezuela)
-José Luis Piñuel Raigada. Universidad Complutense de Madrid (España)
-Ignacio Aguaded. Universidad de Huelva (España)
e-Research in the Media and Communication Studies in Ibero America (Spanish)
Este proyectó examinó durante 2011 y 2012 el estado (actitudes, herramientas y prácticas) de la e-investigación en el campo de los estudios en comunicación en Iberoamérica. Un total de 316 investigadores de la región respondieron una encuesta en línea durante los últimos dos meses de 2011.
Los resultados confirman una actitud positiva hacia la e-investigación y un uso frecuente de las e-herramientas. Sin embargo, la mayor parte de ellos aseguran usar e-herramientas básicas (como correo-e, videoconferencia comercial, software de oficina o redes sociales), en vez de usar tecnologías avanzadas para procesar gran cantidad de datos (como Grids, programas de simulación o Internet2) o de incorporarse a comunidades virtuales de investigación. Algunos investigadores afirmaron tener un uso «intensivo» (31%) o «frecuente» (53%) de las e-herramientas, pero solo el 22% aseguraron que la capacidad de su computador personal era insuficiente para manejar y procesar los datos.
La investigación concluye evidenciando una brecha importante entre la e-investigación en comunicación y en otras disciplinas, y establece recomendaciones para su implementación en la región.
Participantes:
- Carlos Arcila Calderón (IP). Universidad del Norte (Colombia)
- Mabel Calderín C. Universidad Católica Andrés Bello (Venezuela)
- José Luis Piñuel Raigada. Universidad Complutense de Madrid (España)
Arcila, C. Piñuel, J. y Calderín, M. (2013). e-Investigación en Comunicación en Iberoamérica. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 40.
Ponencias en Congresos:
- 2012. 4th European Communication Conference. ECREA. Istanbul, Turquía. 24 al 28 de octubre de 2012. Expositor, junto a Mabel Calderín, José Luis Piñuel e Ignacio Aguaded, de la ponencia "e-Research in Media and Communication Studies".
- 2012. XI Congreso latinoamericano de investigadores de la comunicación. Universidad de La República. Montevideo, Uruguay. 9 al 11 de mayo de 2012. Expositor, junto con Mabel Calderín, de la ponencia "e-Investigación de la comunicación en Iberoamérica"
- 2011. III Congreso Latina de Comunicación Social. Universidad de La Laguna. Tenerife, España. 5 al 9 de diciembre de 2011. Expositor, junto con Elias Said, de la ponencia "e-Investigación de la Comunicación. ¿Cómo reconfigurar los estudios en ciencias sociales y humanas ante el reto de la e-Ciencia?
References
Arcila, C., Piñuel, J. L. & Calderín, M. (2013). The e-Research on Media & Communications: Attitudes, Tools and Practices in Latin America Researchers. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 40.
Arcila, C. (2011). La difusión digital de la investigación y las resistencias del mundo científico. In Said, E. (Ed.) Migración, desarrollo humano, internacionalización y digitalización. Retos del Siglo XXI. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Borgman, C. (2007). Scholarship in the digital age. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Dutton, W.H. and Meyer, E.T. (2008) e-Social Science as an Experience Technology: Distance From, and Attitudes Toward, e-Research. 4th International Conference on e-Social Science, Manchester, UK, 18-19 June 2008.
Dutton, W. & Jeffeys, P. (eds.) (2010). World Wide Research. Reshaping the Sciences and Humanities. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Gentil-Beccot, A.; Mele, S.; Holtkamp, A.; O'Connell, H. (2009). Information Resources in High-Energy Physics: Surveying the Present Landscape and Charting the Future Course. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60 (1). 150-160
Liao, C. (2010). How to improve research quality? Examining the impacts of collaboration intensity and member diversity in collaboration networks. Scientometrics (86). 747–761
Perrott, R., Harmer, T. & Levis, R. (2008). e-Science Infrastructure for Digital Media Broadcasting. Computer, November. 67-72